|
Gaźniki
nie stanowią dla nas tajemnicy. Nie uciekamy się do ludowych podań ani
szamańskich zaklęć. Nie twierdzimy, że istnieje magiczna śrubka, którą
wystarczy odpowiednio pokręcić, aby wszystkie bolączki silnika
zniknęły.
Gaźnik to mechaniczno-podciśnieniowy komputer, który samoczynnie
dobiera ilość paliwa i powietrza zależnie od stanu pracy silnika. Nawet
drobne odchyłki od fabrycznej normy - nieszczelności, wyrobienie osi
pływaka czy podgięcie którejś z dźwigni - powodują, że silnik nie będzie
pracował jak należy. Owszem, da się jeżdzić, ale coś będzie nie
tak: wahania wolnych obrotów, trudny rozruch, zadławienie przy
przyspieszaniu. A suma kilku drobnych usterek może spowodować, że
wyregulowanie takiego gaźnika stanie sie niemożliwe.
Dlatego stosujemy zasadę: jeżeli problem nie sprowadza się do prostego
zmniejszenia lub zwiększenia obrotów biegu jałowego, należy sprawdzić
wszystko i ustawić zgodnie z danymi fabrycznymi. W przypadku gaźnika,
który ma za sobą 50 lat burzliwej historii, poza usterkami będącymi
skutkiem zużycia trzeba się liczyć jeszcze z rozmaitymi
niespodziankami. Wynikają one często z nieumiejętnych napraw,
braku właściwych części
zamiennych czy desperackich prób zmniejszenia zużycia paliwa. Taka
kompleksowa naprawa będzie może nieco droższa, ale zagwaranuje płynną
pracę silnika w pełnym zakresie obciążeń, na ciepło i na zimno, łatwy
rozruch i niskie zużycie paliwa (oczywiście w granicach normy dla
danego pojazdu). A przez kolejne lata obsługa gaźnika ograniczy się do
regulacji wolnych obrotów i kontroli składu spalin.
Możemy zająć się samą regeneracją gaźnika. Dostarczamy wtedy gaźnik
ustawiony według danych fabrycznych. Zlecający musi we własnym zakresie
go zamontować i ostatecznie wyregulować. Możemy też wykonać kompleksową
usługę, łącznie z regulacją i synchronizacją instlacji wielogaźnikowych.
Zajmujemy się również doborem i strojeniem sporotowych gaźników Weber i
Dellorto. Jesteśmy w stanie w oparciu o dane silnika obliczyć przeloty
i dysze z dokładnością do kilkunastu procent, a następnie wykonać
ostateczne strojenie w próbach drogowych lub na hamowni. Ponieważ
dysponujemy własnymi obrabiarkami, możemy w razie potrzeby wykonać we
własnym zakresie brakujące dysze i rurki emulsyjne.
|